25.08.2021

Najkrótszy szlak na Trójmorski Wierch - wędrówka na szczyt w masywie Śnieżnika

Unikalne miejsce, w którym łączą się trzy europejskie działy wodne - zapraszam na wspólną wędrówkę na Trójmorski Wierch!

Trójmorski Wierch (1145 m n.p.m.) znany również pod nazwą Klepacz jest szczytem położonym w Masywie Śnieżnika w Sudetach Wschodnich. Jest to wyjątkowe miejsce, jedyne takie w Polsce, bowiem łączą się tutaj trzy europejskie działy wodne. Na zboczach wierchu swoje źródła ma Nysa Kłodzka znajdująca się w zlewisku Morza Bałtyckiego, Lipkovský, tj. potok ze zlewiska Morza Północnego oraz Morawa ze zlewiska Morza Czarnego.

Trasa wiodąca na szczyt jest bardzo malownicza. Już na samym początku zmierzyć się musimy ze stromym podejściem, ale dzięki temu po kilkunastu minutach jesteśmy na wysokości i podziwiać możemy piękne widoki, które towarzyszyć nam będą do samego końca.

Trasę naszą zaczynamy po czeskiej stronie z miejsca Pod Klepacem. Przy drodze znajdują wyznaczone miejsca, na których bezpłatnie zostawić można samochód. Parkujemy praktycznie pod samą czerwoną strzałką rozpoczynającą czerwony szlak na Trójmorski Wierch. Wspomniane wcześniej strome podejście jest najbardziej wyczerpującym fragmentem całej trasy, zatem po jego pokonaniu będzie już tylko lepiej ;-)

Po ok. 20 minutach wędrówki docieramy do Przejścia Granicznego Jodłów/ Holni Morava. Tutaj łączy się też z nami żółty szlak, ale my cały czas wędrujemy kolorem czerwonym. Po kolejnych 40 - 50 minutach docieramy do Trójmorskiego Wierchu. Postawiona jest tutaj drewniana wieża widokowa, która aktualnie jednak wyłączona jest z użytku - jakiś czas temu nastąpiło jej uszkodzenie i wchodzenie na nią grozi teraz niebezpieczeństwem. Mimo braku możliwości wdrapania się na wieżę widoki i tak są piękne. Z jednej strony podziwiać możemy malowniczą Ziemię Kłodzką, z drugiej Holni Moravę. Po dłuższym przystanku i kontemplacji przyrody żwawo ruszamy dalej. Dzieci są w dobrych humorach, bowiem cały czas wzdłuż traktu towarzyszą nam ogromne ilości smakowitych jagód. Po spokojnej wędrówce mijamy Puchacza (1190 m n.p.m.), który jednak nie jest jakoś specjalnie oznaczony i dochodzimy do Przełęczy Puchacza. Tutaj możemy skusić się na powrót szutrową drogą - nie jest ona oznakowana żadnymi kolorami, ale biegnie równolegle wzdłuż szlaku żółtego i czerwonego, dokładnie pomiędzy nimi (zerknijcie na dołączoną mapkę, droga ta jest doskonale widoczna). Ten skrót jest bardzo przyjemny, cały czas idzie się szeroką ścieżką z widokiem na czeskie górski i krajobrazy i dochodzimy nim do końcówki czerwonego szlaku. Teraz tylko zostaje nam strome zejście i już jesteśmy przy aucie.

Cała trasa zajęła nam ok. 4 godzin. Wędrowaliśmy z dwójką dzieci, często robiąc przystanki na dary natury. Na mapie zaznaczyłam powrót żółtym szlakiem, jednak jeśli nie boicie się wędrować bezszlakową drogą, spokojnie możecie skorzystać z naszego skrótu - jest spokojnie i bezpiecznie.