22.06.2022

Biskupia Kopa - Korona Gór Polski- najkrótszy szlak na Biskupią Kopę

Zapraszam na zdobycie kolejnego szczytu należącego do Korony Gór Polski, tj. Biskupiej Kopy.

Biskupia Kopa  o wysokości 890 m n.p.m. jest najwyższym szczytem Gór Opawskich. Leży w Sudetach Wschodnich na granicy Polski i Czech oraz na granicy gmin Głuchołazy i Zlate Hory.

Na Biskupią Kopę wiedzie kilka szlaków, zarówno ze strony polskiej, jak i czeskiej. My, z racji tego, że wędrujemy z dziećmi,  zdecydowaliśmy się na zdobycie tego szczytu podążając najkrótszym szlakiem.

Jaki jest zatem najkrótszy szlak na Biskupią Kopę?

Najkrótsza trasa początek swój ma po stronie czeskiej w miejscu zwanym Petrovy Boudy. Jest to przełęcz o wysokości 706 m n.p.m. i co dla nas istotne jest ona widoczna w mapach googlowskich. Początek szlaków jest tuż przy drodze, bez problemów odnajdziemy zatem to miejsce. Czeka tu na nas także całkiem spory, bezpłatny parking.

Na Biskupią Kopę podążamy zielonym szlakiem. Trasa jest spokojna, niemęcząca i już po ok. 30 minutach jesteśmy na naszym szczycie. Znajdziemy tu zabytkową wieżę widokową o wysokości 18 m oddaną do użytku w 1898 r., która jest chyba najbardziej charakterystyczną rzeczą dla Biskupiej Kopy ;-) Wejście na wieżę widokową jest płatne, ale warto pokusić się o wejście na nią, bowiem w przypadku dobrej widoczności widoki z niej są piękne.

W wieży znajdziemy także pieczątkę, którą możemy wbić do swojej książeczki.

Tuż przy wieży znajduje się małe bistro, gdzie możemy napić się zimnego, lanego piwa czeskiego, a nawet coś przekąsić.

Jeśli bardzo zależałoby nam na czasie i w tym miejscu chcielibyśmy zakończyć naszą wycieczkę, wracamy po prostu tym samym szlakiem i już po ok. 15-20 minutach jesteśmy z powrotem na parkingu. My jednak kontynuujemy naszą wyprawę i wędrujemy dalej zielonym szlakiem, by po ok. 15 minutach być w Górskim Domu Turysty "Pod Biskupią Kopą".

Stamtąd, po krótkim odpoczynku, podążamy żółtym szlakiem w drogą powrotną. Być może nie powinnam tego pisać i jest to zakazane i niesłuszne, ale bardzo kuszące jest wędrowanie na parking cały czas żółtym szlakiem, wtedy jednak przez niewielki fragment idziemy poza szlakiem, leśną ścieżką (zerknijcie na dodaną mapę, jak to wygląda).

Jeśli jednak preferujecie trzymania się przez całą drogę wyznaczonych szlaków, na Przełęczy Pod Kopą skręćcie w czerwony szlak i podążajcie nim aż do spotkania z zielonym szlakiem. I tym samym zielonym, którym szliście pod górę, zejdziecie na dół.

Jeśli chodzi o nas, my pokusiliśmy się o ładną pętelkę - zielony szlak aż do schroniska, następnie żółty aż do parkingu (z krótkim fragmentem leśnej, nieoznakowanej ścieżki).

Cała nasza proponowana trasa zajmuje ok. 2 godziny i ma 9 pkt GOT.  Szlak zielony aż do Biskupiej Kopy jest praktycznie pusty, wygląda więc na to, że faktycznie jest to wciąż mały popularny szlak. Podobnie jest ze szlakiem żółtym, którym podążaliśmy w drodze powrotnej - nie spotkaliśmy na nim nikogo, więc albo mieliśmy takie szczęście, albo wciąż trasy po czeskiej stronie są pustawe i niezatłoczone.